fredag 15 november 2013

Grekisk pytt-i-panna

Här kommer receptet jag skrev om tidigare, enkelt och gott. Sånt gillar vi..

1 kg fläskfilé/kycklingfilé 
(Jag har tagit en fläskfilé, 1 kg kyckling till ca 6 pers)
 
Marinad:
3-4 vitlöksklyftor, pressade
1-1 1/2 dl rapsolja
1 1/2 tsk sambal oelek
2 msk soya
1/2-1 msk malde ingefära 
Salt & Svartpeppar

Tillbehör:
1 kg potatis 
1 gul paprika
1 röd paprika
2 klyftade rödlökar
Färska champinjoner 
Broccolibuketter
 3 st Soltorkade tomater, skivade
Ca 150-200 g Fetaost

Blanda alla ingredienserna till marinaden i en bunke, skör fläskfilén alt. Kycklingfilén i skivor och lägg i marinaden minst 6 timmar. Gärna över natten.

Skär potatisen i klyftor, lägg i en långpanna ringla lite olja över och strö över salt. Sätt in ugnen, 225 grader ca 15 min (så den börjar mjukna). Lägg på köttet och marinaden uppepå, jag körde köttet en extra stund kanske ca 10 min till. Skär grönsakerna i större bitar, då blir det lättare för de som inte gillar allt att peta bort. Lägg överst på potatisen och köttet, ha in i ugnen ca 20 min.
Lägg på tärnad fetaost när du tar ut pannan, servera med sallad och kall sås.

Alternativt tzatziki eller min favorit
Kall sås med soltorkad tomat:

Turkisk yoghurt
Klipp ner soltorkad tomat
Häll ur oljan, men spara marinaden.
(Jag använder ridderheims tomater)
1 vitlöksklyfta
Salt & Svartpeppar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar